Superlæring

Superlæring!
Det finnes mange bøker om læringsstiler. Dunn og Dunns læringsmodell forteller noe om hva som kan være avgjørende når vi skal lære noe nytt. Hva som påvirker læringen i øyeblikket. Det kan være fysisk, psykisk, sosialt, følelser eller miljø rundt oss. Noen bøker beskriver det å være visuell, auditiv, kinestetisk eller taktil. Se, høre, bruke kroppen eller fikle med hendene.

Programmet "Blanke ark" møter elevene der de er uansett ståsted eller nivå. De underviser eleven akkurat der de sluttet "å lære". Det gjør at elevene tør å ta tak i sine problemer. Det jeg synes er flott med programmet, er at læreren tar ansvaret for å veilede dem. Eleven får tillit og de tar dermed imot veiledning/undervisning. Har ikke eleven tillit men blir overlatt til seg selv,  stoler de ikke på at de kan lære. De kan ha flere opplevelser hvor de ikke mestrer innlæringen og føler seg dumme.

Jeg mener vi må bli flinkere til å lære eleven "å lære". Spør du en elev om hvordan vedkommende lærer vil han ofte ikke kunne svare.


Den skal tidlig krøkes som god krok skal bli!




Superlæring er flere metoder med ulike innfallsvinkler. Felles er at vi bruker flere sanser på en gang.
Først og fremst er det ulike metoder som gjør at mange elever mestrer innlæringen. Jeg mener skolene må bli flinkere til å lære elevene å lære. Vi må gi dem redskaper som overbeviser dem at de kan lære. Mange elever har mistet motivasjon for å ta utdanning. Den indre drivkraften kan være for lav.
Det blir viktig å ufarliggjøre innlæringen og gi dem tro på seg selv. Det krever at læreren er trygg i sin rolle og har tro på elevens evne til å lære. Læreren gir dem redskap/metoder og veileder i prosessen. Når eleven stoler på læreren og vet han får riktig hjelp minsker angsten for å mislykkes. Får eleven sperrer for læring kan det være utfordrende å hjelpe dem.

For å forstå Superlæring må vi vite litt om hvordan hjernen jobber. Hjernen består av to halvdeler, venstre og høyre hjernehalvdel. Den venstre er logisk, språk, fornuft, matematikk, rekkefølge osv. I høyre hjernehalvdel forstår vi det helhetlige bildet. Alt lagres i bilder. Visuell innlæring er en god metode for mange elever og alle kan lære det. I høyre hjernehalvdel ligger også følelser, rytme, kreativitet og intuisjon. Hvordan læreren legger opp undervisningen vil være grunnleggende; stemmebruk, tonefall, mimikk og en positiv holdning vil engasjere elevene.

Her er noen eksempler på elementer som er viktig i Superlæring:
  • Avspenning
  • Hjelpe dem å lage "bilder"
  • Fantasi
  • Positiv suggesjon
  • Rollespill
  • Knagger
Med å lage "knagger" menes det at elevene begynner med noe de kan eller kjenner til. Disse "knaggene" er starten på en prosess ssom utvides ettersom kunnskap hektes på det som er der fra før. Når de skal huske mye stoff er det viktig med gode knagger. I begynnelsen av et emne er det viktig at det brukes tid på å lage en plattform for det som skal læres. Introdusere passe fagstoff uten å skremme dem. Veilde dem i hvordan de utvider plattformen og bygger videre på det første grunnleggende emnet. Alle elevene får en felles plattform som du mener er viktig i dette emnet. Deretter kan alle jobbe med å fylle på kunnskap etter sitt ståsted og nivå. Det er tilpasset opplæring og eleven er ikke en passiv mottaker av pensum.

På mine kurs lærer du hvordan det gjøres.

Superlæring er en helhetlig metode hvor tro på elevens egne evner står i sentrum. Lærerens holdninger og personlighet er med på å hjelpe eleven til å prøve nye ting og til å styrke selvfølelesen til elevene.

Lykke til!