Prosjektrapport

Avdelingen for Helse- og sosialfag ved Nøtterøy Videregående Skole kom med en forespørsel våren 2009. De hadde søkt prosjektmidler til Superlæring ved skolen sin etter at noen av dem hadde vært på kurset mitt i Oslo. De likte metodene og tilnærmingen til læring veldig godt. Det var hyggelig å kunne si ja til dette samarbeidet som varte fra høsten 2009 til vinteren 2010. Jeg vil her gjengi noe fra rapporten.

Målsettingen med prosjektet:
De ønsket å holde frafallet nede på 5 % og at 75 % av elevene skulle bestå.
Delmål var at alle lærerne skulle bruke "Superlæring" i sin undervisning.
Elevene skulle nyttiggjøre seg superlæring som strategi når de lærte nytt fagstoff.

Kjennetegn på måloppnåelse:
  • Lærerne opplever at de behersker metoden "superlæring"
  • Lærerne bruker metoden systematisk i undervisningen
  • Elevene opplever at de lærer mer ved å bruke metoden
  • Elevene klarer å lage sine egne bilder og regler når de skal lære nytt
  • Elevene opplever mestring i læresituasjonen
Aktiviteter for å nå målene:
  • Lærerne får kurs og veiledning i metoden
  • Erfaringsdeling mellom lærerne i teamet og på tvers av team
  • Lærerne er observatører i hverandres undervisningsøkter
Evaluering:
  • Lærerne er blitt bevisstgjorte på flere metoder for innlæring
  • Har fått forståelse for prosessen som et viktig verktøy
  • Har fått tid til å reflektere over egen praksis- "Hvem er jeg som lærer?"
  • Er blitt bevisstgjort på viktigheten av mye elevaktivitet og mindre kunnskapsformidling
  • Elevene er aktive hele tiden i sitt eget læringsarbeid
  • Metoden har ført til mer praktisk tilrettelegging i undervisningen
  • Metoden er god for nivådifferensiering
  • Metoden er god for å få til tilpasset undervisning - alle elevene jobber på sitt nivå
  • Det er legitimt å ta utgangspunkt i elevenes interesser - frigjøre seg fra læreboka
  • Prosjektet har gitt trygghet for både elevene og lærere
  • Metoden inspirerer til kreativitet og nytenkning
  • Det er viktig å utnytte "indre" bilder og erfaring, eleven får "knagger" til å henge på nytt lærestoff.
Tall fra skoleåret 2009/2010
Utgangspunkt:
18 av 41 elever (43,9 %)  hadde 3.0 poeng eller lavere når de søkte skolen.

Resultat:
Vg1 84 % av elevene fikk bestått i alle fag, i tillegg fikk 2 % med alternativ plan bestått altså 86 %

Frafall 5.7 % noe høyere en målet som var 5 %

Lærlingene som vant Vestfold fylkesmesterskap i HS mente de gjorde det på grunn av Superlæringsmetoden

Vg2 77 % bestått som er høyere enn gjennomsnittet i Vestfold

Tverrfaglig praksis eksamen Vg2 Helsefagarbeider; 4.4 (best i Vestfold)

Resultat skoleåren 2010/2011

Vg1 Bestått 82 %

Vg2 Bestått 78 %

Tverrfglig eksamen 4,3

Frafall 5%

Det har vært gjennomført 10 samlinger med veiledning fra Heidi Trulsen

Kommentarer og veien videre:
Vi ser stor nytteverdi i det å ha fokus på alternative undervisningsmetoder. Vi har også erfart at det å endre praksis for lærerne tar tid. Vi opplever å være på god vei når det gjelder å legge om undervisningen slik at elevene i større grad tar i bruk sin høyre hjernehalvdel når de arbeider. Det vil si at undervisningen er mer konkret og praksis rettet, det er mer bruk av visuelle teknikker, bilder og historier, og dessuten ulike typer husketeknikker med mer.
Dette må trenes på av både lærere og elever. Vi ser også at Superlæring er en god metode for differensiering og at elevene opplever mestring. Samtidig stiller metoden store krav til aktivitet fra elevens side. For enkelte er dette en stor utfordring, og de blir slitne.

Den største effekten av dette prosjektet har vært at lærerne gradvis har lagt om deler av undervisningen til mer praktisk jobbing for elevene. Inneværende skoleår har vært preget av arbeid med å lage praktiske undervisningssituasjoner. Som en følge av dette, vil inneværende skoleår ha fokus på å lage gode kjennetegn på vurdering knyttet til praktiske vurderingssituasjoner.

Nøtterøy 1.9.2011
Anita Eikeland Larsen