onsdag 16. november 2011

Bergen 9.11.11

Det er alltid hyggelig å komme til Bergen. Jeg føler vi har mye til felles, som fotball for eksempel. Per Egil Alfsen har vi også til felles. Hyggelig!
Syn på elever og læring var også noe vi delte denne kursdagen 9. november.
Det er mange utfordringer når jeg skal reise rundt å holde kurs. Denne dagen var det tåken. Flesland kan bli gjemt bak den tjukkeste tåke og det var tilfelle her. Først ventet jeg på Gardermoen i noen timer og når vi endelig tok av sirklet vi rundt tre ganger før vi landet. Det gikk veldig bra og flyskrekken har ikke kommet tilbake. På flybussen var jeg så heldig å møte ei dame fra BA. Hun var journalist i avisen og vi hadde en utrolig hyggelig samtale om norsk skole, elevsyn, læring og mange spennende emner. Hun ønsker å bli invitert til det neste kurset jeg har i Bergen og det kan bli tidligere enn forventet. Har fått forespørsel den 3. januar men da må jeg være tilstedet på min egen jobb.

Engasjerte kursdeltakere er alltid gøy. Jeg får masse energi når dere er så interesserte. Dagen flyr av gårde og ingen unntak denne dagen. At vi må lage "knagger" til elevene ser dere i løpet av dagen viktigheten av. Når vi skal lære dem noe nytt må de ha knagger å henge det nye på. Hvis ikke vet vi alle hvor fort det "forsvinner" ut av elevens tanker. Tenk dere en undervisningstime hvor du har forberedt deg grundig, gleder deg til å dele noe spennende med elevene og blir møtte med trette og tomme øyne. Øyne som er så langt fra klasserommet som de kan komme. Du ser at de ikke er tilstedet, men i en fantasireise som nok ikke handler om skolen. Husk det er ungdommer vi jobber med.

Tilpasset opplæring er blitt lovpålagt men det er vanskelig. Jeg tror det er noe av den største utfordringen vi har i skolen. Hva må ligge tilrette for den type undervisning?
  • Først må vi kjenne eleven.
  • Vi må vite hvordan han lærer.
  • Vi må veilede/undervise slik at hans hjerne blir stimulert.
  • Vi må sette i gang en tankeprosess hos eleven.
  • Eleven får en "knagg".
  • Denne "knaggen" bør lages i høyre hjernehalvdel i bilder.
  • Det er eleven som skal jobbe ikke vi.
  • Vi blir veileder og igangsetter.
Dette var bare noen av mine tanker rundt tilpasset opplæring. Det betyr ikke at du aldri skal ha gode undervisninger hvor du leder timen. Utfordringen blir å stoppe når du ser at du ikke har med deg elevene. Som du oppdaget på kurset kan du huske mye, lære mye og mestre det som ble forventet. Bare ikke når tankene dine var et annet sted.

Så jobben vår er å få elevene til å være tilstedet i klasserommet, fysisk, psykisk og mentalt. Da kan du dele all den kunnskapen du sitter inne med i faget ditt.

Lykke til!

Det er fint hvis dere kommer med tilbakemeldinger, ideer til forbedring, kommentarer på kursene eller andre innspill. Dette kan du gjøre ved å trykke på kommentarer under innlegget. På forhånd tusen takk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar